Inköpsförhandlingar
Effektiva förhandlingsmetoder och verktyg för att uppnå bästa möjliga förhandlingsresultat!
Om kursen
Kravet på förhandlingskompetens vid inköp av varor och tjänster ökar dramatiskt mot bakgrund av bland annat hårdare konkurrens, fler samarbeten, omvärldsläget och ett mer komplext näringsliv. Utfallet av en förhandling är beroende av dina färdigheter vad gäller planering, taktik, strategi och hantering av information.
Kursen Inköpsförhandlingar har fokus på hur du förbereder och genomför förhandlingen. Du får insikt i hur central planeringsfasen är, hur din personliga förhandlingsstil och psykologi kan vara avgörande samt på vilka sätt du kan bryta låsningar under förhandlingens gång. Under kursen får du även förståelse för hur du kan föra en förhandling dit du vill med hjälp av den skilda informationen du och din motpart har.
Förbättra dina odds för att lyckas i förhandlingen genom att lära dig effektiva förhandlingsmetoder och verktyg.
Du lär dig
- Vikten av förberedelse och val av förhandlingsstrategi
- Din personliga förhandlingsstil
- Taktiska utspel och låsningar under förhandling
Passar dig som
- Arbetar med inköp
- Medverkar i förhandling
- Leder förhandlingar
- Läser till Diplomerad Inköpare
Innehåll
- Vad är egentligen en förhandling?
- Förhandlingsprocessen – planeringsfasen och genomförandefasen
-
Strategiska val inför en förhandling
-
Spelet kring en förhandling
-
Din personliga förhandlingsstil
-
Ekonomi vid förhandlingen
-
Checklistor för förhandlingen
Övrigt
Denna kurs ingår i vårt diplomprogram för Diplomerad Inköpare.
Målgrupp
Alla som arbetar med inköp och som leder eller medverkar i olika förhandlingssituationer.
Förkunskaper
Du bör arbeta med inköp där förhandling ingår.
Omdömen
Mycket bra. Högt över förväntan. Ser fram mot mina kommande kurser i höst.
Åsa Rundemark, Purchaser & Logistics på Ekatech Automation AB
Jag tycker allt var bra och föreläsaren var väldigt duktig. Jag hoppas jag får gå fler av kurserna.
Josefine Norberg, Operativ inköpare, Gestamp Hardtech AB
Kursledare
Jacob Mannheimer
Jacob är partner på Montell & Partners sedan 2013. Hans arbete fokuserar på inköp, logistik, Supply Chain-strategier samt andra områden inom verksamhetsledning. Han har bred erfarenhet från projekt med fokus på att förbättra företags resultat, reducera sysselsatt kapital och förbättra leveranssäkerhet. Han har haft positionen som inköpschef på flertalet industriföretag, bland annat på SKF med ansvar för inköp i 10 länder. Han har även varit partner på bolaget Sourcing Partner samt varit konsult från Arthur D. Little och Adcore.
Jacob har en civilingenjörsexamen i Industriell Ekonomi från Chalmers Tekniska Högskola. På SIFU har han varit en uppskattad föreläsare i drygt 15 år
Kurstillfällen
Inköpsförhandlingar
fr. 14 900 kr
exkl. moms
-
20-21 jan 2025
Stockholm
Platser kvar
-
8-9 apr 2025
Distans
Platser kvar
-
24-25 sep 2025
Göteborg
Platser kvar
-
3-4 dec 2025
Stockholm
Platser kvar