Små förändringar i matsalen kan göra stor skillnad i klassrummet

Små förändringar i matsalen kan göra stor skillnad i klassrummet

Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar möter ofta stora utmaningar i skolrestaurangen – men rätt insatser kan göra stor skillnad! Dietisten och författaren Sara Ask menar att skolmaten inte bara mättar magar, utan också kan bidra till ökad skolnärvaro, inkludering och matglädje. I denna intervju berättar hon om missuppfattningar, lösningar som gynnar alla – och varför samarbete mellan elevhälsa och kök är framtidens modell.

Hej Sara,

När det gäller samhällets syn på barn och mat, kan du se några förändringar under de senaste tio åren?
Jag tycker mig se att barn har fått mer av en egen röst nu jämfört med för tio år sedan – något jag på många sätt tycker är positivt. Men som alltid finns det även baksidor med det – exempelvis är det ju inte alltid barn vet vad som är bäst för dem, så det är lite av en balansgång.


Vilka är de vanligaste missuppfattningarna kring barn med NPF och deras ätande, som du stöter på i skolmiljöer eller hos vuxna?
Att problemen uppstår för att barnen är bortklemade och inte fått möjlighet att prova någon annan mat hemma. Men över lag upplever jag att förståelsen och kunskapen har ökat mycket de senaste 5–10 åren.

Hur kan skolpersonal bäst börja bygga förståelse för matrelaterade utmaningar hos elever med NPF, om de saknar tidigare erfarenhet?
Genom att öka sin kunskap om hur NPF kan försvåra i matsituationen. Jag skulle säga att de mesta som utmärker en autism- eller ADHD-diagnos påverkar ätandet på något vis. Det handlar till exempel om sensorisk känslighet, koncentrationssvårigheter och svårigheter för förändringar. 

Det fina är att många av de åtgärder som vidtas för att underlätta för barn med NPF gör det lättare även för barn utan diagnoser. En win-win med andra ord!

Finns det något särskilt fall eller möte i din karriär som har påverkat din syn på mat i skolmiljön extra starkt?
Jag har träffat elever med hög skolfrånvaro som börjat gå mer frekvent i skolan tack vare att det funkat så bra med skolmaten. Det har varit riktiga solskenshistorier! 

Ibland träffar jag också på skolkockar som med små medel och rimlig ansträngning lyckas underlätta för många elever samtidigt. Det är så inspirerande att ta del av deras uppfinningsrikedom!


Tror du att vi i framtiden kommer att se en större integration mellan elevhälsa och skolrestaurangen? Vad skulle krävas för att det ska hända?
Det är inte omöjligt – och det skulle vara positivt i så fall. Redan nu finns det exempel på skolor där integrationen dem emellan är stor. Jag tror att det handlar om en kombination av intresse hos de båda parterna, hur lätt de har att mötas i vardagen och hur mycket tid de har. Tid är ofta en bristvara – det är så mycket som ska hinnas med, både i skolrestaurangen och för elevhälsan!

Om du fick fria händer att förändra något i skolmåltidssystemet i Sverige – vad skulle du vilja börja med?
Jag blir ofta imponerad när jag är ute i skolor och ser hur skolrestaurangen och matutbudet ser ut. Det har hänt massor de senaste tio åren upplever jag. Men kanske skulle jag börja med att de skolor som har lite eftersatta ätmiljöer fick möjlighet att ”skapa rum i rummet” och på andra vis göra det mysigare i skolrestaurangen. Det påverkar även upplevelsen av maten.

Många skolor jobbar redan med en bred bas av mat som serveras lite tacomodellsaktigt, så att det är lätt för eleverna att hitta något att äta sig mätta på och successivt utvidga sin matrepertoar. Om jag hade en trollstav skulle jag se till att det blev så på fler skolor. I den bästa av skolmatsvärldar minskar det också behovet av specialkost och anpassade måltider.

 

Tack Sara för att vi fick möjligheten att intervjua dig inför konferensen! Vi ses på konferensen i höst, den 30 september-1 oktober!

Blir du nyfiken på konferensen? Här kan du läsa mer här och anmäla dig till Framtidens skolrestaurang >>

 

Sara Ask är legitimerad dietist, författare och utbildare. Hon har lång klinisk erfarenhet från Karolinska Universitetssjukhuset och är en uppskattad föreläsare sedan över tio år tillbaka. Hon har bland annat skrivit ”NPF-kokboken” och flera populära böcker om barn och mat. Idag arbetar hon heltid med att inspirera och utbilda om mat, hälsa och barn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fler artiklar från SIFU: