Totalförsvar i klassrummet: Så stärker skolan Sveriges beredskap

Totalförsvar i klassrummet: Så stärker skolan Sveriges beredskap

Inför konferensen SO-dagarna den 9-10 september har vi fått möjlighet att ställa några frågor till en av talarna, Robert Trupp. Under konferensen kommer Robert tillsammans med Per Fermvik att prata om Skolan som en del av totalförsvaret. I intervjun berättar han om sin bakgrund och arbete inom Försvarsmakten, om vad det innebär att skolan är en del av Sveriges totalförsvar och vad som är viktigt i skolans arbete med beredskap. Ta del av Roberts erfarenheter och tankar!

Hej Robert,

Vill du berätta lite om dig själv och ditt arbete?
Jag har lång erfarenhet från arbete inom Försvarsmakten i olika roller, både inom Sverige och utomlands och har under lång tid drivit informationssatsningar inom totalförsvar riktat mot ungdomar. Med över 35 års erfarenhet som officer i Försvarsmakten, har jag övat mig i att kombinera strategi, kommunikation och ledarskap i krävande miljöer. I min nuvarande roll som projektledare för totalförsvarskunskap vid Försvarsmaktens högkvarter arbetar jag med att ta fram kommunikationsstrategier och utbildningspaket för att nå hela befolkningen – särskilt med fokus på den yngre generationen. Totalförsvarskunskap blir ju en del i samhällskunskapen under hösten 25.

Vad innebär det i praktiken att skolan är en del av Sveriges totalförsvar?
Att skolan är en del av Sveriges totalförsvar innebär att den har en roll och ett ansvar i att bidra till samhällets motståndskraft vid kris, höjd beredskap och krig. Här är  lärare och annan skolpersonal nyckelpersoner för att upprätthålla lugn, struktur och information till barn, ungdomar och vårdnadshavare.

Hur förberedda upplever du att skolor är i dag när det gäller kris, höjd beredskap och krig?
Skolorna är inte förberedda på krig och höjd beredskap i praktiken – men det finns en växande insikt och vilja att bli det. Det krävs nu konkreta nationella krav, fortbildning för personal och övningar på alla nivåer. Vi är på god väg till att bli mycket bättre.

Vad är viktigast att ha på plats i skolans arbete med beredskap – är det rutiner, kunskap eller tydlig rollfördelning?
Alla delar är viktiga men en tydlig rollfördelning är det jag placerar först, vem gör vad? Rutiner ger trygghet och förutsägbarhet, här kommer hur in och kunskap är att förstå varför man gör det man gör

Vad får deltagarna med sig från föreläsningen?
Jag hoppas att deltagare tar med sig att vi tillsammans bidrar till att Sverige blir mer motståndskraftig och att vi stärker försvarsviljan genom att öka insikten om totalförsvar och skolans viktiga roll i Sveriges beredskap men också om personligt mod och ansvar.

Tack, vi ser fram emot att ses på konferensen!

 

Robert Trupp
senior rådgivare totalförsvarskunskap, officer i Försvarsmakten

 

 

 

Läs mer om konferensen här!