"Vad tror jag egentligen på och vad är åsikter som prackas på mig?"

"Vad tror jag egentligen på och vad är åsikter som prackas på mig?"

Möt Memme Chatfield, en av talarna på höstens konferens Skolbibliotek. Med 13 års erfarenhet av skolbibliotek och ett fokus på medie- och informationskunnighet de senaste åren, delar Memme sina insikter om vikten av MIK för elever. I vår intervju med henne får vi ta del av den nyckelkompetens hon anser vara avgörande för elevernas framtid. Läs mer och förbered dig inför konferensen den 12-13 november!

Hej Memme,

Vill du berätta lite mer om din bakgrund och vad du arbetar med nu? 

Jag har arbetat på skolbibliotek i 13 år. Jag gled in på skolspåret av den enkla anledningen att där fanns jobb för nyexade bibliotekarier men jag fastnade snabbt för elevkontakten och har valt att stanna i skolans värld. Jag arbetade många år i Ekerö kommun som skolbibliotekarie men även som samordnare för kommunens alla skolbibliotek. Det var under mitt arbete som samordnare som jag fick upp ögonen för systematiskt arbete kring medie- och informationskunnighet. Då var utmaningen att kunna arbeta med kunnigheter som i många fall är av digital karaktär på ett sätt som fungerar även i skolmiljöer utan digitala enheter.

De senaste 6 åren har jag arbetat som skolbibliotekarie på Årstaskolan i Stockholm - en skola med stort fokus på digital kompetens och därmed en möjlighet för mig att ytterligare utveckla mitt arbete kring MIK. Här föddes MIKportalen som egentligen "bara" är mitt eget bibliotek med övningar i MIK som jag delar med skolans lärare. Här föddes även Superskurken - mitt roligaste projekt kring MIK som jag kör varje år med fyrorna.

Varför är det viktigt att öka elevers kunskap inom MIK?

Att vara källkritisk har alltid varit viktigt men ju snabbare våra flöden blir ju större är behovet att aktivt tänka på vad vi får till oss. Våra elever är översållade av intryck, påtryckningar och tankegods som presenteras på både bra och dåliga sätt och ofta utan en tydlig avsändare. Det är nästintill omöjligt att sålla i flödet - vad är bra och vad är dåligt? Vad tror jag egentligen på och vad är åsikter som prackas på mig? Var kommer ens informationen från? Att det går så fort och kommer från alla håll gör att allt som kastas mot våra elever snabbt blir en del av det normsystem eleverna lever inom, MIK blir då inte bara en fråga om informationshantering utan mer en fråga om normer och värdegrund.

Att vara medie- och informationskunnig är en av de viktigaste egenskaperna vi kan vässa hos eleverna så att de har någon sportslig chans att inte bli negativt påverkade av det ständiga flödet och på längre sikt kunna se och stävja negativa normsystem i samhället.

Vad får deltagarna med sig från ditt talarpass?

Deltagarna får en insyn i hur systematiskt arbete med en MIK-progression kan gå till. Jag presenterar även ett roligt sätt att arbeta med flera av kunnigheterna och få in flera av mina lektioner från portalen i ett och samma projekt med hjälp av Superskurken - ett ramverk där eleverna får leka sig fram till kunskap. 

Vad ser du fram emot på konferensen?

Att skolbiblioteket är skolans nav blir allt mer sant medan vi som skolbibliotekarier ofta är ganska ensamma i vår roll på skolan. Jag ser därför fram emot att delta i vårt stora samtal om skolbibliotek med andra som arbetar med skolbibliotek.

Vi ser fram emot att höra mer på ditt pass på konferensen Skolbibliotek!

 

 

Memme Chatfield, skolbibliotekarie, Årstaskolan
Memme har arbetat som skolbibliotekarie i över 10 år samt varit skolbibliotekssamordnare under många år. Hon undervisar i MIK från förskoleklass till årskurs 9 och har skapat mikportalen.se, en samlingsplats med övningar och lektioner i MIK anpassat för grundskolan. Övningarna är skapade för att passa in i progressionen för elevernas medie- och informationskunnighet.

 

Läs mer om konferensen här!