"Alla barn och unga har rätt att utveckla sin fulla kapacitet som läsare."

"Alla barn och unga har rätt att utveckla sin fulla kapacitet som läsare."

Inför konferensen Skolbibliotek den 11-12 november har vi ställt några frågor till Åsa Lundholm, som är en av talarna på konferensen. Nedan får vi ta del av Åsas arbete och hennes tankar om varför det är så viktigt att öka läsmotivationen hos eleverna. Läs hela intervjun med henne här!

Hej Åsa,

Vill du berätta lite mer om din bakgrund och vad du arbetar med nu?
Jag har arbetat med skolbibliotek, böcker och läsning på olika sätt i tjugo års tid. Under många år arbetade jag i skolbibliotek i Valsta i Märsta, Sigtuna kommun. I Valsta har nästan alla elever svenska som andraspråk och jag har på nära håll sett hur bra elever kan lyckas med skolan och sina framtida livsval tack vare en god läsförmåga och läsförståelse. Det har präglat mig mycket och fått mig att inse att vi skolbibliotekarier verkligen kan påverka elevernas liv. Sedan några år arbetar jag som utvecklingsledare för skolbibliotek på Utbildningsförvaltningen i Sigtuna kommun och får möjlighet att påverka utvecklingsarbetet i hela kommunen. Jag har även drivit ett eget förlag och arbetat på ett stort förlag, men det är skolbiblioteksutveckling jag tycker är allra roligast.

Varför är det viktigt att öka elevers läsmotivation?
Alla barn och unga har rätt att utveckla sin fulla kapacitet som läsare. En motiverad läsare upplever att det är meningsfullt att läsa, blir en skickligare läsare och har därmed lättare att lära och ta till sig ny kunskap. En motiverad läsare läser mer och får därmed fler perspektiv på livet, sig själv och andra människor. En motiverad läsare blir bättre på att avslöja desinformation och misinformation. En motiverad läsare kan utvecklas som individ genom läsningen och vårt demokratiska samhälle behöver framtida medborgare som är skickliga på att läsa och skriva olika former av text. 

Vad är viktigt att tänka på för att kunna öka läsmotivationen hos elever?
Att läsningen ska vara relevant för eleverna och alla vi vuxna som möter eleverna behöver tänka på att aktivt och medvetet bygga en kultur där läsningen blir relevant. Det är ett tillsammansarbete som inkluderar samtliga på en skola. 

Vad får deltagarna med sig från ditt talarpass? 
Framför allt så kommer man få tankar om hur man kan ta ett samlat grepp om läsningen på sin skola utifrån olika perspektiv. Man kommer få tips på hur man kan organisera arbetet så att alla är delaktiga och arbetar gemensamt mot samma mål, utifrån sina olika roller, vare sig du är rektor, skolbibliotekarie, lärare eller fritidshemspersonal.

Vad ser du fram emot på konferensen?
Tack vare Gustav Fridolins utredning "Skolbibliotek för bildning och utbildning" och en kommande lagskärpning om bl.a. bemannade skolbibliotek så händer det så mycket i skolbibliotekssverige just nu. Därför är det särskilt intressant att mötas och lyssna till hur andra tänker. Det är väldigt inspirerande att få vara delaktig i ett större samtal om hur vi kan öka kvalitén och professionaliteten på skolbiblioteksverksamheten. Skolbiblioteket är helt enkelt det mest spännande området inom svensk skola just nu. Det är där det händer. 

 

Tack Åsa för att du ville ställa upp på en intervju. Vi ser fram emot ditt talarpass på konferensen Skolbibliotek!

Åsa Lundholm, utvecklingsledare för skolbibliotek i Sigtuna kommun

Åsa är utvecklingsledare för skolbibliotek i Sigtuna kommun och har även bland annat drivit eget förlag och suttit i juryn för Skolbibliotek i världsklass. Åsa har arbetat med skolbiblioteksfrågor i tjugo års tid och tycker att det fortfarande är lika magiskt att uppleva att en ung människa hittar dörren till en större värld genom böcker och läsning.

Läs mer om konferensen här!