Läskultur i skolbiblioteket med årshjul – Ulrika Håkansson Kallin

25 augusti 2025
Inför konferensen Skolbibliotek den 11–12 november intervjuar vi skolbibliotekarie Ulrika Håkansson Kallin. Hon berättar om hur hon med hjälp av ett pedagogiskt årshjul systematiskt bygger en läskultur i ett flerspråkigt F–9 skolbibliotek – och varför det långsiktiga samarbetet med lärare är avgörande för att lyckas. Läs intervjun med henne här!
Hej,
Du har arbetat som skolbibliotekarie i fyra år på en flerspråkig F–9 skola och nyligen fått Svenska Akademiens skolbibliotekariepris. Vad är det som driver dig i ditt arbete med att väcka läslust hos elever?
Jag tycker väldigt mycket om mitt arbete. Att se elever växa och utvecklas är en väldigt stark motivation. Både när en elev spontant berättar om en bok eller text som berör och när planerade lektioner leder till fina samtal och inlärning så känner jag arbetsglädje. Samtal om texter ger en nära relation till eleverna som är väldigt givande. Med rätt stöttning kan eleverna ta enorma kliv i sin kunskapsutveckling.
Din föreläsning handlar om hur man kan bygga en långsiktig läskultur genom systematiskt arbete. Varför är det så viktigt att arbeta långsiktigt och gemensamt med läsfrämjande insatser anser du?
Det tar tid att lära känna varandra och olika yrkesgrupper på en skola. Vi behöver vara lite snälla mot oss själva och varandra här. Men genom att vi arbetar tillsammans och systematiskt äger vi frågan gemensamt. Det blir inte lika sårbart om en person byts ut. Systematiskt arbete belyser vad vi faktiskt gör och vad vi inte gör. Det blir lättare att utvärdera och utveckla arbetet. För mig skapar systematiken både en trygghet och möjlighet till förändring och utveckling.
På Centralskolan i Märsta har ni tagit fram ett pedagogiskt årshjul för att göra läsningen till en självklar del av undervisningen. Hur fungerar det i praktiken?
Tack vare vårt pedagogiska årshjul kommer vi fortare in i det faktiska arbetet. Jag upplever att nya lärare och jag snabbare hittar in i gemensamma aktiviteter och projekt när vi utgår från årshjulet. Jag finns med redan från start i planeringen i alla årskurser och lärarna blir bärare av läsningen tillsammans med mig. Paradoxalt så ger ramarna i årshjulet en större möjlighet till kreativitet och spontanitet. Tryggheten i årshjulet gör att vi tillsammans våga testa nya tankar och idéer hela tiden. Det blir en synergieffekt och jag trivs verkligen i rollen som medpedagog tillsammans med mina duktiga lärarkollegor.
Du kommer också att ge tips på aktiviteter som stärker den sociala läsningen i mellanstadiet – kan du avslöja något exempel redan nu?
Jag kommer bland annat tala om hur tyst läsning av den klassiska "bänkboken" kan bli mer social och leda till så mycket mer. Allt från repetion av ordklasser, poesiskrivande, samarbete med bilden till att eleverna ser sig som läsande förebilder för varandra.
Vad hoppas du att deltagarna på konferensen tar med sig från din föreläsning till sina egna skolor eller verksamheter?
Jag hoppas att deltagarna får med sig konkreta arbetssätt som de själva kan använda i sitt dagliga arbete. Men även att deltagarna sänker axlarna. Den enskilda bibliotekarien kan inte göra allt själv. Det är inte bara elever som behöver stöttning utan även skolbibliotekarier. När det finns struktur och rätt förutsättningar är det här världens roligaste arbete.
Tack Ulrika, vi ser fram emot att ses på Skolbibliotek i höst!
Ulrika Håkansson Kallin, skolbibliotekarie, Centralskolan, Sigtuna kommun
Ulrika arbetar sedan fyra år som skolbibliotekarie på en flerspråkig F-9 skola i Märsta. Hon är även med och leder den uppskattade utbildningsinsatsen ”En läsande förskoleklass” i kommunen. Ulrika använder gärna poesi i sitt arbete, både för att skapa en gemenskap och för att få fler elever intresserade av litteratur. Våren 2025 tilldelades hon Svenska Akademiens skolbibliotekariepris för sitt hängivna arbete med att väcka läslust hos elever.