När assistenten blir sjukskriven – chefens avgörande roll i återgången till arbete

När assistenten blir sjukskriven – chefens avgörande roll i återgången till arbete

Inför konferensen Chef inom personlig assistans den 23-24 september har vi fått möjlighet att ställa några frågor till Helena Tinnerholm Ljungberg som medverkar som talare. Under konferensen kommer Helena att prata om sin forskningsstudie "Personlig assistent - ett utmanade yrke". I intervjun berättar hon bland annat om chefens viktiga roll i återgång till arbete efter sjukskrivning och om vikten av studien för att belysa arbetsmiljö och arbetshälsa. Ta del av Helenas tankar och erfarenheter nedan.

-

Hej Helena,

Din föreläsning bygger på en pågående forskningsstudie om återgång i arbete efter sjukskrivning på grund av psykisk ohälsa. Vad var det som väckte behovet av att genomföra just den här studien?

Personliga assistenter är en relativt stor yrkesgrupp som gör ett otroligt viktigt arbete – samtidig finns det få tidigare studier med fokus på deras arbetsmiljö och arbetshälsa. Med det här forskningsprojektet vill vi lyfta betydelsen av lagen om stöd och service för de assistansberättigade och få en förståelse för personlig assistans som möter policy och lag och även innebär goda arbetsvillkor.

Studien bygger på intervjuer och kvalitativ metod. Hur har ni gått tillväga för att samla in kunskapen, och vad har varit mest överraskande i det ni fått höra?

Vi har samlat in data genom intervjuer med personliga assistenter och chefer med erfarenheter av återgång i arbete efter sjukskrivning för den som arbetar med personlig assistans. Vi har genomfört intervjuer vid två tillfällen vilket ger ett ovanligt djupt och rikt material. Jag blev själv mest överraskad över hur många assistenter som varje chef har arbetsgivaransvar för och hur viktigt och tufft det kan vara att få till en god grundbemanning.

Hur upplever chefer inom personlig assistans att deras roll påverkar återgången till arbete?

Chefer till personliga assistenter rapporterar att det finns utmaningar vid återgång – till exempel gällande att arbetsleda på distans och att arbetsanpassningar behöver balanseras mot den assistansberättigade rättigheter och behov. Cheferna lyfter också att det finns åtgärder som kan underlätta för assistenter vid återgång i arbete, till exempel i kontakten med den som är eller har varit sjukskriven. Det kommer jag berätta mer om på plats på konferensen.

Vad hoppas du att deltagarna tar med sig från din föreläsning till sitt eget ledarskap och arbetsmiljöarbete?

Jag hoppas att deltagarna tar med sig ny kunskap om organisatorisk och social arbetsmiljö för en viktig yrkesgrupp i vårt samhälle. Jag hoppas också att de genom att ta del av vår analys kring andra chefers erfarenheter, kommer att kunna applicera den kunskapen inom sin egen verksamhet.

Tack Helena, vi ser fram emot ditt pass på konferensen!

 
Helena Tinnerholm Ljungberg, projektledare och biträdande lektor, Karolinska Institutet
Helena disputerade i Statsvetenskap vid Stockholms universitet och har därefter arbetat som bland annat postdoktor, universitetslektor och numera biträdande lektor. Hennes forskningsområden är breda och tvärvetenskapliga med fokus på genusperspektiv på sjukskrivning och arbetsåtergång efter psykisk ohälsa.

 

Läs mer om konferensen här!