Utvärderingsmodeller och prissättning vid offentlig upphandling
Få praktiska verktyg för att effektivt bedöma anbud, hantera prissättning och säkerställa att upphandlingen stöder både lönsamhet och hållbarhet
Om kursen
Denna kurs ger en fördjupad förståelse för anbudsutvärdering, med fokus på metoder och modeller för att säkerställa relevanta anbudspriser. Vi går igenom vanliga utmaningar vid utvärdering och tilldelning samt hur dessa kan hanteras. Kursen belyser också hur upphandlingar kan anpassas för att stödja organisationens affärsmål, med särskilt fokus på hållbarhet inom ekonomi, miljö och socialt ansvar.
Efter avslutad kurs har du lärt dig att identifiera och undvika strategisk prissättning, skapa transparenta och proportionerliga tilldelningskriterier, samt tillämpa en mervärdesmodell för att utvärdera anbudets kvalitet.
Du lär dig
- Att välja rätt tilldelningsgrund
- Att använda olika utvärderingsmetoder på ett effektivt sätt
- Hantera kostnadsanalyser och tillämpa prissättningsmodeller
- Förstå och tillämpa strategisk prissättning och dess påverkan
- Göra kvalitetsbedömningar av anbud, inklusive hållbarhetsmervärden
Passar dig som
- Planerar och/eller genomför upphandlingar
- Har ett kostnadsansvar eller ansvarar för upphandlingens lönsamhet
- Läser till diplomerad upphandlare
Innehåll
- Utvärderingsmodeller – olika modeller för att utvärdera anbud och deras fördelar/nackdelar
- Prissättningsmodeller - säkerställer att anbudspriser är relevanta och konkurrenskraftiga
- Strategisk prissättning - identifiera och hantera risker med strategisk prissättning
- Kvalitetsbedömning - metoder för att bedöma anbudens kvalitet, inklusive service och hållbarhet
Praktiska tillämpningar av LOU i samband med upphandling
- Hur LOU hanterar onormalt låga priser, kompletteringar, förtydligande och rättelser
- Hur rättspraxis kring påtalandeskyldighet och minimikrav påverkar din upphandling
Under kursen varvas föreläsningar med grupparbeten och diskussioner.
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som i din yrkesroll deltar i planering och/eller genomförande av upphandlingar. Särskilt dig som har ett kostnadsansvar eller ansvarar för upphandlingens lönsamhet i verksamheter där externa köp utgör en betydande del av kostnadsbasen. Du kan exempelvis vara chef, upphandlare, inköpssamordnare eller inköps- eller avtalscontroller.
Förkunskaper
Du behöver ha viss förförståelse för den ekonomiska kontexten, som budgetfrågor, samt hur kvalitetsaspekter påverkar pris.
Kursledare
-
- Anders Kvist
Anders har en juristexamen och över 25 års erfarenhet inom juridik, upphandling och ledarskap. Han har haft roller som jurist, förhandlingsledare, projektledare, upphandlare och upphandlingschef och är sedan 2020 regionchef på SOCAB, där han kombinerar operativt arbete med uppdrag och utbildning. Han har lång erfarenhet av att utbilda yrkesverksamma, kollegor och förtroendevalda samt att han undervisar på yrkeshögskolor och universitet, bland annat på YRGO:s utbildning för offentliga inköpare. Anders har gedigen expertis inom offentlig upphandling.
Anders och Jessica alternerar som kursledare
-
- Jessica Midelf
Jessica har en bakgrund inom privat inköp och offentliga affärer och har i 25 år haft roller som exempelvis inköpschef, sourcing manager, offentlig upphandlare, upphandlingskonsult och upphandlingschef. Sedan 2021 arbetar hon på SOCAB och har varit VD sedan 2022. Med lång erfarenhet av att presentera och utbilda, både internt och på yrkeshögskolor, har hon bred kompetens inom upphandling.
Jessica och Anders alternerar som kursledare
Kurstillfällen
Utvärderingsmodeller och prissättning vid offentlig upphandling
fr. 12 900 kr
exkl. moms
-
6-7 okt 2025
Göteborg
Platser kvar
-
1-2 dec 2025
Distans
Platser kvar