Offentlig upphandling - grund
Lär dig de grundläggande principerna för offentlig upphandling och hur du genomför effektiva inköp
Om kursen
Kursen ger en grundläggande förståelse för offentlig upphandling och dess roll i offentlig verksamhet. Du lär dig om regelverket, lagar och processer som styr upphandling samt hur de påverkar inköp av varor, tjänster eller byggentreprenader. Utöver lagstiftningen får du insikt i affärsmässighetens betydelse för att skapa en lyckad upphandling samt hur du utformar effektiva upphandlingsdokument.
Efter genomförd kurs har du fått den grundläggande förståelsen som behövs för att kunna utforma ett korrekt upphandlingsdokument som följer både organisationens målsättningar och regelverkets krav. Du lär dig hur upphandlingen kan genomföras på ett effektivt sätt, vilket säkerställer att det bästa anbudet, både vad gäller pris och kvalitet, kan antas
Du lär dig
- Förstå syftet med upphandlingsregelverket och dess grundprinciper
- LOU:s struktur och de lagrum som påverkar upphandlingen
- De olika stegen i upphandlingsprocessen
- Hur ett avtal implementeras
Passar dig som
- Kommer i kontakt med offentliga inköp
- Deltar i inköps- och upphandlingsarbete
- Läser till Diplomerad upphandlare
Innehåll
- Varför upphandling? - affärens betydelse
- Regelverk - hur kan LOU påverka en specifik upphandling?
- Behovsanalys – identifiera och formulera behov
- Lär dig utforma en kravspecifikation
- Fallstudie – analys av verklig upphandling
Under kursen varvas föreläsningar med grupparbeten och diskussioner.
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som i din yrkesroll kommer i kontakt med offentliga inköp och upphandlingar. Du kan exempelvis vara upphandlare, inköpare, inköpssamordnare, beställare eller kravställare.
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs.
Kursledare
-
- Anders Kvist
Anders har en juristexamen och över 25 års erfarenhet inom juridik, upphandling och ledarskap. Han har haft roller som jurist, förhandlingsledare, projektledare, upphandlare och upphandlingschef och är sedan 2020 regionchef på SOCAB, där han kombinerar operativt arbete med uppdrag och utbildning. Han har lång erfarenhet av att utbilda yrkesverksamma, kollegor och förtroendevalda samt att han undervisar på yrkeshögskolor och universitet, bland annat på YRGO:s utbildning för offentliga inköpare. Anders har gedigen expertis inom offentlig upphandling.
Anders och Jessica alternerar som kursledare
-
- Jessica Midelf
Jessica har en bakgrund inom privat inköp och offentliga affärer och har i 25 år haft roller som exempelvis inköpschef, sourcing manager, offentlig upphandlare, upphandlingskonsult och upphandlingschef. Sedan 2021 arbetar hon på SOCAB och har varit VD sedan 2022. Med lång erfarenhet av att presentera och utbilda, både internt och på yrkeshögskolor, har hon bred kompetens inom upphandling.
Jessica och Anders alternerar som kursledare
Kurstillfällen
Offentlig upphandling - grund
fr. 12 900 kr
exkl. moms
-
14-15 maj 2025
Stockholm
Platser kvar
-
21-22 okt 2025
Distans
Platser kvar