Operativ inköpsteknik
Få grundläggande kunskap och relevanta verktyg för att kunna arbeta effektivare som inköpare.
Om kursen
Inköpsrollen har en central funktion i verksamheten och som inköpare behöver du kunskap kring bland annat inköpsprocesser, förhandlingar, leverantörsrelationer samt logistik. Du behöver också ha förståelse för hur inköp påverkar och påverkas av verksamhetens övriga delar
Kursen Operativ inköpsteknik ger dig den grundläggande kunskap du behöver för att arbeta effektivt och känna trygghet i inköpsfunktionens kommersiella, administrativa och juridiska roll samt förståelse för hur du kan arbeta för att göra bra affärer. Du får nödvändiga inköpstekniker och verktyg som behövs vid inköpsförhandlingar samt i inköpsprocessernas olika delar.
Du lär dig
- Inköpsprocessens olika delar
- Inköpstekniker vid förhandling och avtal
- Logistik kring materialflöden och lagringskostnader
Passar dig som är
- Inköpare och ny i rollen
- Vill förbättra din inköpsteknik
- Läser till Diplomerad Inköpare
Innehåll
Inköpsfunktionens syfte, roll och innehåll
- Inköpsverksamhetens betydelse och påverkan på lönsamheten
- Inköpsroller, organisation och ansvarsfördelning
- Trender inom inköp
- Affärsmannaskap och förståelse för kundens behov
Inköpsprocesser
- Inköpsprocessernas olika delar
- Behovsanalys - vilka inköpsbehov har vi?
- Hur fungerar en effektiv beställningsprocess?
- Avtalsprocessen - viktiga steg för att ta fram nya leverantörsavtal
- Uppföljning av leverantör, leverans och kvalitet
- Leverantörsvillkor
Inköpsförhandlingar
- Värdet av en professionell inköpsförhandling
- Nå bättre resultat med tydliga förhandlingsmål
- Förhandlingsfaser, förhandlingsstyrka, strategi och taktik
Offentlig upphandling
- Introduktion till inköpsregler som gäller för offentlig verksamhet
ABC-analys
- Se till att dina beslut leder till ännu bättre resultat - differentiering via ABC-analys
Logistik
- - Inköp och logistik - två viktiga delar av försörjningsfunktionen
- - Lagerstyrning - att effektivt styra materialflöden och lager
- - Går det att ha låga varulager och hög leveransservice?
- - Ekonomisk orderkvantitet kontra lagringskostnader - vilka åtgärder är ekonomiskt fördelaktiga?
Övrigt
Denna kurs ingår i vårt diplomprogram för Diplomerad Inköpare.
Målgrupp
För dig som arbetar med inköp och vill förbättra din grundläggande kunskap och komplettera med viktiga verktyg. Kursen är även till för dig som är ny i rollen som inköpare.
Förkunskaper
För att kunna tillgodoräkna dig kursens kunskaper på bästa sätt bör du arbeta med inköpsfrågor i någon form.
Omdömen
Den här kursen var väldigt bred och grundläggande för alla som jobbar med inköp. Den här kursen behöver alla gå som jobbar inom inköp. Jacob var väldigt pedagogisk och professionell. Han förklarade och gick igenom kursmaterialet på ett väldigt bra sätt. Kursen och Jacob får 5/5 av mig. I framtiden ska jag gå resten och bli diplomerad inköpare.
Emil Åhslund, Supply Chain Team Leader, Gomero Nordic AB
Jag har varit på 3 kurser med Jacob, och han är jättebra som kursledare, engagerad och att han fortfarande är aktiv i näringslivet är ett stort plus.
Tidigare deltagare på kurs med Jacob
Mycket bra och kunnig lärare. Detta var min första kurs med SIFU och jag vill gärna gå fler, är väldigt nöjd.
Patrik Öster Inköpsanalytiker, Impel
Kursledare
-
- Jacob Mannheimer
Jacob är partner på Montell & Partners sedan 2013. Hans arbete fokuserar på inköp, logistik, Supply Chain-strategier samt andra områden inom verksamhetsledning. Han har bred erfarenhet från projekt med fokus på att förbättra företags resultat, reducera sysselsatt kapital och förbättra leveranssäkerhet. Han har haft positionen som inköpschef på flertalet industriföretag, bland annat på SKF med ansvar för inköp i 10 länder. Han har även varit partner på bolaget Sourcing Partner samt varit konsult från Arthur D. Little och Adcore.
Jacob har en civilingenjörsexamen i Industriell Ekonomi från Chalmers Tekniska Högskola. På SIFU har han varit en uppskattad föreläsare i drygt 15 år
Jacob och Fredrik alternerar som kursledare
-
- Fredrik Axelsson
Fredrik är grundare av Axelsson Sourcing Partner och driver även lärplattformen ”Learn How to Source”. Han har en bred erfarenhet från både operativa, strategiska och ledande roller inom inköp.
Under sin karriär har Fredrik arbetat i, och levererat konsulttjänster, till flera framstående företag som LM Ericsson, Saab AB, Alstom/GE och Siemens Energy. Han har haft roller som Operativ Inköpare, Category Manager, Sourcing Director och Interim Facility Manager. Han har även arbetat på både små och stora företag inom tillverknings- och bankindustrin.
Fredrik har en civilekonomexamen från Göteborgs universitet och en Executive MBA från Stockholms Business School. Med sin omfattande erfarenhet och sin förmåga att engagera och inspirera är Fredrik en uppskattad kursledare på SIFU, där han bidrar med insikter från både teori och praktik.
Fredrik och Jacob alternerar som kursledare
Kurstillfällen
Operativ inköpsteknik
fr. 14 900 kr
exkl. moms
-
13-14 jan 2025
Göteborg
Platser kvar
-
2-3 apr 2025
Distans
Platser kvar
-
12-13 maj 2025
Göteborg
Platser kvar
-
25-26 aug 2025
Stockholm
Platser kvar
-
10-11 nov 2025
Göteborg
Platser kvar