Vi välkomnar Micael Larsen som ny kursledare
11 november 2025
Vi är glada att välkomna Micael Larsen som kursledare för kurserna Facility Management och Lokalresursplanering. Micael har över 20 års erfarenhet inom Facility Management, från ledande roller i stora bolag till mer än ett decennium som egen företagare. Med sin omfattande erfarenhet från branschen och kunskap inom utbildning är han en mycket uppskattad föreläsare.
Micael Larsen är en välkänd profil inom Facility Management med en lång och gedigen erfarenhet från branschen. Under sin karriär har han arbetat i flera av de största bolagen inom FM och byggt upp en bred kompetens som sträcker sig över såväl strategisk som operativ nivå. För drygt elva år sedan valde han att starta eget företag, där han idag kombinerar utbildningsinsatser med interimuppdrag, rådgivning och stöd i upphandlingar. Micael har en särskild styrka i att omsätta teori till praktik, något som också kommer till uttryck i hans engagemang i fastighetsuppdrag där han får arbeta nära verksamheten. Med sin långa erfarenhet och djupa förståelse för FM:s komplexitet är han en uppskattad föreläsare och en drivande kraft i att utveckla branschen framåt.
Textversion av intervjun -
Kort om Micael
Hej, Micael Larsen heter jag och har jobbat länge inom FM branschen. Det har blivit över 30 år nu och har förmånen att utbilda en hel del inom branschen och tycker att det är fantastiskt kul!
Vad är din syn på FM branschen?
Min syn på FM branschen idag är att det är en bransch i ständig förändring och det händer väldigt mycket spännande saker i FM branschen nu. Vi har utveckling av arbetsplatser som är ett stort område som har ökat väldigt mycket inom FM branschen. Vi har hybridarbete vi har aktivitetsbaserade arbetsplatser men vi har också det här med hållbarhet och hållbarhetsarbetet som FM tar mer och mer ansvar för idag. Sen inte minst arbetsmiljön och skapa attraktiva och välmående arbetsplatser. Där ser vi att FM får en allt större roll och blir en förlängning till HR funktionen många gånger.
Vad är de vanligaste utmaningarna för deltagarna på kursen?
Några av de utmaningar man ser för deltagarna som går på kursen är att det kan vara väldigt blandade roller. FM branschen är ju inte en homogen bransch som läraryrket eller läkaryrket eller så utan det är många olika roller, många olika begrepp och en väldigt bred bransch med väldigt mycket olika tjänster så att deltagarna kan ha olika bakgrunder. Vilket självklart är en fördel där man kan lära av varandra men det kan också finnas utmaningar att lägga rätt nivå.
Hur är balansen mellan teori och praktik på kursen?
Det är viktigt att få till en balans i utbildning mellan teori och praktik när man har två dagar som man utbildar och jag jobbar ganska mycket med att få till ett interaktivt lärande och ställer många frågor och får i gång diskussioner. Det brukar vara väldigt uppskattat och det ger mycket mer så att vi dyker lite djupare i begreppen och hur man kan tillämpa begreppen i praktiken och få exempel från deltagarna komma med egna exempel. Sen jobbar jag interaktivt med bikupor och grupparbeten och olika interaktiva inslag som exempelvis Menti till eller Microsoft forms och liknande för att få igång en interaktion mellan mig och deltagarna.
Vad ser du för utmaningar i branschen i stort?
Det finns fler utmaningar i FM branschen och en utmaning är naturligtvis att förutom att bygga på egen kunskap och lära sig mer om det här så är det ju också viktigt att kunna sprida kunskapen i olika organisationer verksamheter. Det finns många idag som inte känner till att FM är en egen bransch och vilka roller som finns i den och vad man kan arbeta med. Så det gäller att stärka sin kompetens och också kunna tillsammans med sin chef och företagsledning få en större förståelse för FM och vikten av att FM kan bidra med till kärnverksamheten.
SIFU erbjuder flera olika kurstillfällen både i Stockholm och Göteborg under året och under nästa år så jag hoppas att vi ses där ute. Välkomna!