Kan VR ersätta verkligheten? Om teknikens möjligheter och begränsningar i rehabilitering

Kan VR ersätta verkligheten? Om teknikens möjligheter och begränsningar i rehabilitering

Hur går vägen från att sälja datorer på 80-talet till att bli en pionjär inom teknikanvändning i hjärnrehabilitering? Läs om hur Birgitta Johansson som under sin karriär kombinerat sitt intresse för teknik med en passion för att hjälpa patienter. Vi har fått chansen att ställa några korta frågor till henne inför årets konferens Optimerad strokerehabilitering där hon håller i ett av talarpassen. Ta chansen att lära känna Birgitta lite innan vi träffas på konferensen!

Hej Birgitta,

Vad inspirerade dig till att börja använda innovativ teknik som VR och appar i hjärnrehabilitering?
Jag sålde datorer på 80-talet och en bit in på 90-talet, innan jag skiftade karriär och blev arbetsterapeut. Först var tanken inte alls datorer och min nya roll som arbetsterapeut skulle gå hand i hand. Men med tiden så blev jag övertygad om att man borde slå dessa samman för möjlighet till en rolig och intensiv träning.

Kan du berätta kort om resan från det enkla TV-spelet du började med för mer än 20 år sedan till dagens avancerade tekniska lösningar?
Tekniken har ju gått framåt med stormsteg såklart. Inte alltid att nytt är bäst men möjligheterna till olika tekniska plattformar, som dessutom blir billigare och billigare, ökar. Och framför allt kanske attityden till teknik och rehab är det som ändrats mest. Att man faktiskt ser det som en aktivitet som folk använder till vardags.

Tekniken inom hjärnrehabilitering har förändrats en del under din karriär, vad tror du framtiden har att erbjuda inom området?
Oj, tror att det kan komma många spännande saker än! Men återigen, en del saker kanske man inte ska använda teknik till. Bara för att man kan göra det med VR eller XR så kanske vissa saker bara ska göras i verkligheten. Om jag får säga så när jag håller på med det jag gör ;)

Kan du berätta om ett tillfälle från ditt arbete där tekniken gjort stor skillnad för en patient?
En patient som hade mycket svårt med att stoppa sig själv och tänka efter innan, fick hjälp av spel där vi kunde nöta in stopp – stanna till och tänk innan du fortsätter med nästa moment. Detta gjorde att strategin även kunde föras över till rullstolsträning med aktiv rullstol. Finns många fler exempel, kanske jag drar några under Optimerad Strokerehbilitering. :)

Vilka råd skulle du ge till andra inom området som är intresserade av att börja använda tekniska lösningar i sitt arbete?
Inventera vad man använder idag och hur skulle teknik kunna komplettera eller möjligen ersätta? Är alla med på tåget? För att en teknisk utrustning ska användas effektivt behövs tid för att lära sig och tid för att implementeras i den redan existerande (ibland stressiga) verksamheten.

Vad hoppas du att deltagarna tar med sig från ditt talarpass på konferensen i vår?
Inspiration till att se över möjligheterna att använda mer teknik i sin verksamhet. Men även tips och råd från mig gällande allt från inköp, implementering till kritiskt granskande av utrustning.

Stort tack Birgitta för att du delar med dig av ditt arbete och dina tankar! Vi ser fram emot konferensen den 25-26 mars 2025! 

 

 
Birgitta Johansson, leg. arbetsterapeut, Rehabiliteringsmedicinska Universitetskliniken, Danderyds sjukhus

Birgitta har länge använt ny teknik vid rehabilitering av förvärvade neurologiska skador som komplement till sedvanlig arbetsterapi. Det började med ett enkelt TV spel för drygt 20 år sedan och har sedan fortsatt med olika nivåer av Virtual Reality, robotik och annan teknik för att göra en del av rehabiliteringen möjligen lite roligare och mer intensiv. Utmärkelsen ”Årets Arbetsterapeut” emottogs 2022. CogTech är en verksamhet inom Hjärnskaderehab på Danderyds Sjukhus som idag har blivit ett heltidsarbete.

 

Blir du nyfiken på konferensen Optimerad strokerehabilitering? Läs mer och anmäl dig här >

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fler artiklar från SIFU: