Fjärrvärmecentralen
Denna kurs ger dig en introduktion till kundcentralens komponenter, funktion, krav på underhåll, tjänster, kunder, marknad, funktion och villkor.
Om kursen
Kursen syftar till att ge en grundlig introduktion till kundcentralens komponenter, funktion, krav på underhåll, tjänster, kunder, marknad, funktion, villkor och vänder sig till dig som är i behov av kompetenshöjning på denna del i fjärrvärmeområdet.
Kunden ställer allt högre krav på sina värmeleverantörer. Service av fjärrvärmecentralen bidrar till god komfort och ekonomi för kunden. Väl fungerande service är också en förutsättning, för att värmeleverantören skall kunna nyttja produktionsanläggningen på ett optimalt sätt med tanke på elproduktion, rökgaskylning (systemeffektivitet) och ackumulatorkapacitet. Service av fjärrvärmecentraler är ett bra sätt att skapa goda relationer och få nöjda kunder.
Passar dig som
- som arbetar med drift, tillsyn och underhåll av system för fjärrvärme och fri- och fjärrkylssystem.
Innehåll
- Fastighetens värmesystem
- Fjärrvärmecentralens uppbyggnad
- Energimätning och debitering
- Drift och underhåll
- Branschkrav
- Miljö och klimat
- Arbetsmiljö
- Utveckling och framtid
Målgrupp
Du kan vara ingenjör eller tekniker, driftledare, montör, servicetekniker, projektör, projektledare på energiföretag, VVS-företag, Konsultföretag, leverantör eller entreprenör m.m.
Förkunskaper
Gärna någon driftteknisk erfarenhet.
Kursledare
Ronny Axelsson arbetar idag på Nowa Progress. Ronny har mångårig erfarenhet inom energisektorn och har bland annat arbetat som energispecialist. Under 20 år var han egen företagare med verksamhet inom värme, kyla och energieffektivisering. |
Kurstillfällen
Fjärrvärmecentralen
fr. 12 900 kr
exkl. moms
-
9-10 apr 2025
Göteborg
Platser kvar
-
3-4 jun 2025
Stockholm
Platser kvar
-
4-5 dec 2025
Göteborg
Platser kvar